terapia gestalt dla dzieci i młodzieży

Terapia Gestalt dzieci i młodzieży w praktyce – kiedy warto skorzystać?

Wielu rodziców zastanawia się, jak skutecznie wesprzeć swoje dzieci w radzeniu sobie z emocjami, stresem szkolnym czy trudnościami w relacjach. Jednym z podejść psychoterapeutycznych, które zyskuje coraz większą popularność, jest terapia Gestalt dla dzieci. To metoda, która nie tylko pomaga rozwiązywać bieżące problemy, ale także wzmacnia rozwój emocjonalny i poczucie własnej wartości. Duże znaczenie w Gestalcie ma akceptacja człowieka takim, jakim jest, brak oceny i diagnozy. 

Gestalt Play Therapy według Violet Oaklander

Jednym z kluczowych podejść w pracy z dziećmi w nurcie Gestalt jest metoda stworzona przez Violet Oaklander. Jej książka „Windows to Our Children” do dziś jest podstawowym źródłem wiedzy dla terapeutów pracujących z najmłodszymi. Oaklander połączyła klasyczne założenia terapii Gestalt – takie jak świadomość, odpowiedzialność i kontakt – z technikami pracy poprzez zabawę, sztukę i ekspresję twórczą.

W praktyce oznacza to, że dziecko może wyrażać emocje i potrzeby nie tylko słowami, ale również poprzez rysunek, malowanie, lepienie z gliny, pracę z piaskiem i figurkami (tzw. sandplay), gry ruchowe, ćwiczenia z wykorzystaniem ciała, odgrywanie ról i scenek, a także tworzenie masek czy pracę z lalkami i marionetkami. Dzięki temu ma możliwość opowiedzenia o swoich uczuciach w sposób pośredni, mniej konfrontacyjny.

Oaklander podkreślała, że zabawa jest naturalnym językiem młodości. Rozwój dziecka, zarówno fizyczny, cielesny, jak i społeczny, jest nierozłączny z eksploracją. Podczas sesji terapeuta pomaga mu zauważać i nazywać emocje, rozpoznawać sygnały napięcia w ciele oraz uczy je, jak w zdrowy sposób mówić o swoich potrzebach. Ma dostęp do swoich myśli. 

Przykładowa sesja może polegać na tym, że dziecko rysuje „swój dzień” albo „swoją złość”, a następnie opisuje, co znajduje się na kartce. Terapeuta nie interpretuje rysunku za nie, ale zadaje pytania typu: „Co dzieje się z tą postacią?”, „Co chciałaby powiedzieć?”. W ten sposób dziecko samo dochodzi do zrozumienia swoich emocji.

Metoda Oaklander sprawdza się szczególnie w pracy z osobami, które mają trudności z werbalnym wyrażaniem uczuć, są wycofane lub nieśmiałe. Zabawa daje im bezpieczną przestrzeń do poznawania siebie, a jednocześnie pozwala uczyć się regulacji emocji i wyrażania ich w konstruktywny sposób.

U nastolatków terapia przybiera formę rozmowy połączonej z eksperymentami rozwijającymi samoświadomość. Proponowana jest również często relaksacja i ćwiczenia bazujące na indywidualnych zasobach, podkreślających potencjał każdego z klientów. 

Kiedy terapia Gestalt może być pomocna?

Rodzice najczęściej szukają pomocy w sytuacjach, gdy dziecko:

  • przejawia nadmierny lęk, złość lub smutek,
  • ma problemy w szkole (np. koncentracja, relacje z rówieśnikami),
  • wycofuje się, unika kontaktu z innymi,
  • reaguje impulsywnie lub agresywnie,
  • przeżyło rozwód rodziców, przeprowadzkę czy inną zmianę,
  • doświadcza spadku motywacji i energii.

W przypadku młodzieży terapia może wspierać radzenie sobie z presją szkolną, poczuciem samotności, trudnościami w budowaniu tożsamości czy w relacjach online.

Dlaczego warto wybrać terapeutę Gestalt do pracy z dzieckiem?

Psychoterapia Gestalt kładzie nacisk na:

  • budowanie poczucia bezpieczeństwa,
  • rozwój samoświadomości emocjonalnej,
  • wzmacnianie umiejętności wyrażania potrzeb i stawiania granic,
  • wsparcie w budowaniu zdrowych relacji z innymi.

W Krakowie psychoterapię Gestalt dla dzieci prowadzą osoby po kilkuletnich szkoleniach w akredytowanych ośrodkach. Najczęściej są to psycholodzy lub pedagodzy.

Warto też wiedzieć, że oprócz terapii indywidualnej dostępne są specjalne warsztaty rozwijające umiejętności społeczne i emocjonalne. Dla młodszych dzieci przygotowaliśmy zajęcia w formie zabawy, które uczą współpracy, radzenia sobie z emocjami i wzmacniają poczucie własnej wartości – więcej o nich przeczytasz tutaj: Warsztaty terapeutyczne dla dzieci.

Dla nastolatków prowadzimy natomiast spotkania, które pomagają lepiej rozumieć siebie, budować zdrowe relacje z rówieśnikami i rozwijać umiejętności radzenia sobie ze stresem – szczegóły znajdziesz na stronie: Warsztaty terapeutyczne dla młodzieży.

Psychoterapia Gestalt dla młodzieży online – alternatywa dla spotkań stacjonarnych

Nie zawsze możliwe jest regularne przychodzenie do gabinetu. Dlatego psychoterapia Gestalt dla młodzieży online staje się coraz częściej wybieraną formą. Młodzi ludzie, szczególnie nastolatki przyzwyczajone do komunikacji internetowej, często czują się swobodniej w tej formie kontaktu. Nie polecałabym jednak tej formy terapii dla dzieci młodszych niż 16 lat, zwłaszcza, gdy młody człowiek boryka się z wykluczeniem społecznym, brakiem koncentracji czy trudnościami w nawiązywaniu relacji. 

Najczęstsze pytania rodziców – FAQ

  • Ile trwa terapia?
    To zależy od potrzeb dziecka. Czasami wystarczy kilka miesięcy, aby zobaczyć wyraźne zmiany. W innych przypadkach proces terapeutyczny trwa dłużej – nawet rok lub dwa.
  • Czy rodzic musi być obecny na sesjach?
    Zazwyczaj dziecko pracuje indywidualnie z terapeutą. Jednak regularne konsultacje z rodzicami są ważnym elementem terapii – pomagają lepiej wspierać dziecko w codziennym życiu.
  • Jak długo trzeba czekać na efekty?
    Pierwsze pozytywne zmiany (np. większa otwartość, lepsza regulacja emocji) mogą pojawić się po kilku tygodniach, ale trwałe efekty wymagają czasu i systematycznej pracy.
  • Jak często odbywają się sesje?
    Standardowo raz w tygodniu. Regularność jest kluczowa dla skuteczności.
  • Czy terapia jest dostępna w Krakowie?
    Tak – w Krakowie działa wiele gabinetów specjalizujących się w terapii Gestalt dla dzieci i młodzieży. Pomóc dzieciom może zarówno specjalista w placówkach publicznych (polecam poszukać miejsca w programach oferowanych przez firmę Allmedica współpracującą z NFZ), jak i w prywatnym gabinecie (niezmiennie zapraszam do Przestworzy). 

Przeczytaj również:

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *